onsdag 20 januari 2010

Skivrecension

Aggressive Chill

"Destination 7734" 2009



För några dagar sedan råkade jag zappa lite bland kanalerna på morgonen och till slut landade jag på TV4s morgonprogram precis då Aggressive Chill skulle uppträda med låten ”Done by a fool”. Jag visste att jag skulle recensera dem så jag blev extra alert. Jag fann uppträdandet väldigt tråkigt och utan utstrålning och inte imponerades jag speciellt mycket av musiken heller. Jag tänkte direkt på Mustasch som jag avskyr rejält och självklart lär jag mig nu att Aggressive Chill har varit ute på turné med ansiktsbehåringen.
Detta är de aggressiva männens andra skiva och debutverket fick tydligen riktigt bra kritik.
Första spåret ”Cockroach” är en ganska slätstruken blandning av lite metal men mest rock’n’roll. Sångaren Big Willy (hahaha!) sjunger på ett för mig ytterst tråkigt sätt. Det enda uppfriskande och intressanta i hela ”Cockroach” är de fina stråkarna skapade av Prags symfoniorkester.
Låten ”Insomnia” är tvärtemot vad titeln utstrålar ett riktigt sömnpiller och alldeles för tråkig för att ens bli vacker. Här lägger Big Willy till med lite sång á la James Hetfield när han har lyssnat för mycket på country, det låter alltså lite ”Load” över det hela. Inte alls min kopp té mina herrar!
Det bättrar sig lite med ”Empathy” och ”Understand me” som röjer lite bland dammråttorna och jag suger åt mig alla de små gitarrpartierna jag kan få. ”Red run disease” och ”Chill pimp” påminner mig lite om Queens Of The Stone Age och Soundgarden fast den tråkiga sången förstör det mesta.
Jag struntar i om Aggressive Chill har blivit bra kritiserade och om de har turnerat med pudlarna Europe, jag tycker inte om detta.
När jag kollar lite på bilderna i ”Destination 7734” känner jag igen ett ansikte, är inte det där Tobias R. Kellgren i bakgrunden? Jovisst är det så, fast han ser ovanligt stylad ut! Tobias var med i sådana superbra och hårda gäng som Dissection, Decameron och Soul Reaper och hanterar alltså trummorna i denna tråkiga hårdrock?! Världen har blivit konstig… Fast kanske inte helt, eftersom han verkar ha hoppat av i september 2009 och ersatts av Jonas Kronberg. Det var väl tur det då Tobias! Kan du inte spela bra musik igen istället?

Betyg: 1/5

Sara Andersson

Inga kommentarer: