onsdag 20 januari 2010

Skivrecension

Igneous Human

"Pyroclastic storms" 2009




”Pyroclastic Storms” är en debut av ett band i närheten från mina trakter, nämligen Falköping. Igneous imponerar med detta alster som är en blandning av hård och melodiös metal. Vilken genre kanske ni undrar? Det är svårt att säga, här trängs det thrash och lite gammal rock blandat med nyare metal. Om jag så måste nämna band att likna Igneous Human vid så blir det väldigt olika: Meshuggah, In Flames, The Crown, Machine Head etc.
Andreas Joelsson growlar på sitt speciella sätt och det är nästan det jag fastnar för mest hos Igneous Human, för Andreas låter inte för mjuk som sångare i vissa andra band tyvärr kan göra. Mikael Gustavsson har ett spännande sätt att hantera sin bas på vilket gör att det blir ganska groovy här och där.
I spår nummer 2 ”You Better Be Dead” finns en hel del goa melodier och på några ställen låter Andreas extra spännande. Nästa låt på albumet är ”Quake” och jag tror att det är en liten hit för den är lättsmält men har ändå en liten doft av smuts så den bör tilltala både fans av lugnare In Flames och folk som även smälter tyngre tongångar.
Lite finurligt är att här hörs det ännu tydligare att sångarens röst även skulle kunna platsa i konstellationer som Dark Funeral eller norska Gehenna, om han bara klämde i lite mer. Så ännu ett plus till herr Joelson alltså.
”Redemption” börjar med ett gitarrsolo som får mig att tänka på 80-talet för att sedan övergå till ett skönt tempo som verkligen känns som 2000-tal. Stämningen förstärks ytterliggare av lite keyboards i bakgrunden.
Man känner snart igen bandets musikrecept även om det också bjuds på variation i låtarna.
”Pyroclastic Storms” är som jag redan nämnt en imponerande debut, ett album som många säkert kommer att uppskatta, men jag tycker att det är lite synd att bandet inte skrivit musiken själva.
Den delen har Clas Sjöstrand stått för, producenten som även äger studion som Igneous Human har spelat in i. Texterna har sångaren skrivit tillsammans med Clas.
Och man förstår nästan att Igneous Human, trots att de så klart har spelat musik ett bra tag, inte har kunnat producera en sådan här debut själva.
Det är det största minuset för min del, eftersom jag har svårt för att någon annan än medlemmarna själva har varit med och styrt musikens riktning. Jag avskyr superband skapade av managers men i detta fall dömer jag kanske för hårt ty Clas nog mest har rollen som en guidande musikguru men ändå bryter min allergi ut.
Det andra minuset kan icke Igneous Human rå för och det är det simpla faktum att detta inte alls är min favoritmusik. Hade jag älskat denna blandning hade bandet från Falköping fått en poäng till för den medryckande musiken.
Men Igneous Human kommer att slå igenom… Hårt.

Betyg: 3/5

Sara Andersson

2 kommentarer:

Andreas sa...

Vilken härlig fredagsmorgonsläsning jag fick här! Men borde det inte vara ett plus extra att du gillar skivan även fast du vanligtvis inte väljer att lyssna på den här sortens musik?

Tackar för den fina kritiken!! Väl mött!! / Andreas Joelsson / Igneous Human

Unknown sa...

Ewo, gitarrist från Igneous Human här.

Trevlig recencion men du har missat viktig fakta.

I bookleten till skivan står det: "All songs written by Claes Sjöstrand, cowritten by Ewo Solvelius."

Så alltså musikskapandet har gjorts av mig och Claes. Även om mycket av materialet har funnits i flera år så har allt gjorts om samt jättemycket nytt har tillkommit. Framförallt har slutresultatet blivit starkt påverkat av mina idéer. Men samarbetet med Claes har vart lika viktigt.

Så alltså eftersom jag är med i bandet så har bandet oxå stått för musiken!

Rock on!!!