tisdag 19 januari 2010

Skivrecension

Bulwark

"Variance" 2009




Bulwark består av en riktigt musikalisk man som heter Thomas Fässler. Och på hans första soloplatta har han bjudit in en hög av sångare från hans hemland Schweiz. Själv spelar han alla instrument och är speciellt duktig på gitarrer (som han verkar dyrka).
Bara av detta att denne man kan hantera alla instrument gör mig mäktigt imponerad och det är ganska hög klass på musiken på ”Variance”. Det är för övrigt en mycket passande titel då det blandas traditionell heavy metal med thrash och death.
Jag har inte hört de flesta av dessa sångare/growlare som här brölar och sjunger på för sina liv, men jag tycker om de flesta av rösterna. På låten ”Living In Phases” hoppar också Thomas själv in och sjunger och det är helt klart godkänt.
”Variance” låter faktiskt bättre än jag först trodde, jag håller till och med takten eftersom låtarna är riktigt sköna. Det är riktigt skönt att lyssna på detta efter en hård dag då man känner sig ganska tömd på energi.
Texterna handlar om arrogans och att gå vidare, att tänka och inte fastna i det förflutna.
En stor eloge till Thomas som till och med har producerat sitt album själv och det har han lyckats väldigt bra med, sång och instrument hörs lagom mycket och det smälter ihop fint.
När man ser bilder på musikaliske Thomas har man svårt att tro att han sysslar med metal, detta är ingen långhårig eller skäggig man direkt utan en väldigt polerad ung kille, vilket också överraskar.
Så min slutsats av ”Variance” blir att den är en positiv överraskning som speciellt lämpar sig för trötta kvällar till en kopp té.

Betyg: 3/5

/Sara Andersson

Inga kommentarer: