tisdag 19 november 2013

Bokrecension

"KISS i Sverige - boken om KISS alla Sverigebesök 1976-2013"

Johan Falk och Roney Lundell
























Väntan har varit lång, men nu är den alltså klar. Böckernas bok om KISS är äntligen en färdig produkt. Johan Falk har tillsammans med Roney Lundell och Marko Rouvinen lyckats få ihop en coffeetablebok av hög kvalitet, som bör få varje fan av bandet att dregla i veckor framöver. 
Nu kan jag inte vara helt objektiv i min recension av den, då jag varit med och hjälpt till med en del mindre saker i form av intervjuer och bildsökning på KB här i huvudstaden. Faktiskt något av det roligaste jag gjort, då det verkligen tilltalade min nördiga sida. Ett litet detektivarbete som skänkte enorm glädje i den ibland grå vardagen. Jag minns lyckan över att hitta de två knattereportrarna från Barnjournalen, som intervjuade KISS 1983. 
Boken bjuder på så otroligt många detaljer att man ibland får känslan av att nästan varenda minut bandet spenderat i landet, har redogjorts för. Lägg där till ett bildmaterial som slår det mesta. Här finns i stort sett inte en bild jag sett tidigare och då har jag sett väldigt många under mina år. 
Det är en välskriven text som berättar historien om bandets alla konsertbesök och promotionbesök. Allt finns med och då menar jag verkligen allt. Inget har lämnats åt slumpen och man förbluffas över all den information som herr Falk har lyckats luska fram. 
För två år sedan visade Johan mig ett eller två uppslag från hur boken skulle kunna komma att se ut. Vi stod utanför Café Opera i väntan på att tre fjärdedelar av KISS skulle anlända och redan då förstod jag att det här skulle bli något helt makalöst. Men att sedan få se det färdiga resultatet är en helt annan sak, för den här boken överträffar allt det jag hade hoppats på.
Vad som verkligen står ut är det tidigare nämnda bildmaterialet. Här bjuds på stora uppslag med färgbilder från alla konserter och det är bilder som slår det mesta. Man blir alldeles stum av beundran.
Alex "Oraklet" Bergdahl har givetvis också varit med på ett hörn och har skrivit ihop recensioner av de konsertinspelningar som finns att tillgå. Ett intressant och givande grepp som förhöjer läsningen ytterligare. 
I år har det alltså bjudits på två fantastiska svenska böcker om KISS och det känns som att julafton infallit vid två tillfällen redan innan året klockat in i december. 
Jag vill rikta ett stort tack till Johan för att jag fick vara med på ett litet, litet hörn i detta underbara projekt och samtidigt gratulera till en av de bästa musikböcker jag läst och tittat i. Avslutningsvis vill jag uppmana varenda svenskt KISS-fan att köpa boken! Du kommer inte att bli besviken.
You wanted the best, you got the best!

/Niclas

Inga kommentarer: