onsdag 27 augusti 2008

My Apocalypse. Känn på den!

Metallica letar vidare i sitt förflutna och vaskar fram ett sound där vissa delar kan spåras tillbaka till "Master of puppets" och kanske ännu tidigare. I mina öron låter det mycket bra, men frågan är om man bara luras. Hur menar jag då? Jo, "St Anger" är i mitt tycke och många andras för den delen, det absolut sämsta bandet någonsin spottat ut. Jag kan se hur de tänkte och att hela skivan blev något av en reningsprocess, men faktum kvarstår att det inte är många stunder på den plattan som känns intressanta. Då blir det kanske så att man nu bara jämför med just den skivan och då blir allt annat så ofantligt mycket bättre. Jag vet inte riktigt.
Nu smattrar trummorna så raskt att herr Ulrich knappt hinner med och återigen får Kirk Hammet fritt spelrum och river av det ena solot efter det andra och jag gillar det. Jag gillar det skarpt.
Mitt intryck så här långt, efter tre hela låtar och bitar av andra, är att Metallica definitivt är inne på rätt spår. "Death magnetic" kan bli hur intressant som helst.

För att lyssna på låten klicka
HÄR.

/Niclas Müller-Hansen

Inga kommentarer: