torsdag 28 augusti 2008

Rock N Roll-tåget AC/DC har rullat igång!!!



Äntligen!!! Äntligen är första singeln från AC/DC's nya skiva "Black Ice" här. Jag fick höra på omvägar att radiostationen Mix Megapol skulle ha premiär på "Rock N Roll Train" idag runt halv tolv-tiden och då jag är på jobbet vid den tiden så fick man snällt be kollegan ratta in rätt frekvens. Otåligt satt jag och väntade, dom spelade Coldplay, Sussi Tapper och fan vet allt innan det var dags. Jobbarpolaren sa att han satt och kollade på mig under hela låten. Jag satt nämligen djupt koncentrerad på låten och världen runt omkring mig liksom bara försvann. Men han sa i alla fall efteråt att mina läppar startade från neutralt läge för att under hela låtens gång röra sig längre och längre upp tills jag inte kunde flina mera av belåtenhet. Men det var verkligen så. Låten sparkar igång med ett riff som direkt för tankarna till "Back In Black" men även till "The Razors Edge"-tiden. En tillbakagång i soundet är det helt klart. Men sen bara fortsätter det! Allt! Precis allt är grymt med låten! Brians röst låter bättre än på länge, Cliffs och Malcolms körer ligger så där snyggt i bakgrunden, Phils trumspel är, som vanligt, ursimpelt men samtidigt genialt och Angus naturligtvis. Det må va Malcolm som sköter huvudriffandet men Angus gitarrlir har inte låtit så här inspirerat på många år. Att sen låtens refräng är en av dom starkare på mycket länge med bandet gör inte saken sämre. Men ska man klaga på nått så är det att den kanske efter en 10-15 lyssningar i rad blir lite anonym, man vet liksom inte när den slutar eller när den drar igång igen. Men å andra sidan, man kanske inte ska lyssna på en och samma låt så många gånger i rad?

Kan det vara så att producenten Bredand O'Briens intåg i studion ihop med bandet kan ha gett grabbarna en nytädning?

Nåväl, när jag lyssnar på låten så får jag i alla fall lite samma känslorna som när jag för första gången blev förälskad i bandet. Att det beror på att bandet fått en nytändning, det vet vi först när hela skivan kommer, eller att det faktiskt är första gången på åtta år som vi får något nytt att lyssna på från bandet det vet jag inte. Men det vet jag i alla fall att AC/DC är tillbaka och dom är tillbaka i stor klassisk AC/DC-stil!

/Ulf "On The Rock N Roll Train" Classon

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt med en hårdrocksblogg! Här ska jag kika in då o då :)
"från en kollega på getmetal.com"

Metal Shrine sa...

Men vad trevligt att du tycker så! Jag är förövrigt en trogen läsare av Getmetal.com...
/Uffe - Metal Shrine